Opfølgning på besværlig spisning

23. april 2021

Alder:
9 mdr.

Opfølgning på besværlig spisning

Hej Helen,

Jeg skriver som en opfølgning på mit tidligere brev angående vores yngste dreng (dengang 7,5 måneder), som nu fylder 9 måneder om en uge.

Som jeg også har skrevet til dig, blev han kort efter dit svar en del bedre til at spise og også lade sig made med ske - om end lidt begrænset. Vi har ladet ham smage næsten alt hvad vi også spiser både ift. smag, tekstur osv.

Efter en periode hvor det egentlig er gået fint, er han nu pludselig blevet lidt af en udfordring igen. Tænker, at det sikkert også har noget med alderen at gøre, men søger alligevel dit gode råd til hvordan vi kommer videre.

Som det er nu nægter han nu igen at åbne munden for skeen ved alle måltider. Han vil end ikke smage på maden. Han får stadig forskellige slags madvarer i hånden ved siden af (f.eks ristede rugbrødsbjælker eller små rugbrødshapsere med pålæg, kartofler, frikadeller eller andet), og selvom han gerne tager det op og undersøger det, går der ikke meget mere end et minut i stolen før han kaster sig frem og tilbage og græder. Derfor tager jeg ham op for at undgå for ...

Annonce

... mange dårlige situationer ved bordet.

Sætter jeg mig efterfølgende ned på gulvet med lidt mad (ikke skemaden), vil han spøjst nok gerne smage på de forskellige små hapsere. Det føles lidt som om han bare ikke kan acceptere at være "låst fast" i stolen og mades, men har mere travlt med at kravle rundt og undersøge verden mens han så spiser imens.

Mit spørgsmål til dig er, om det er OK, at han i en periode får store dele af sin mad på denne måde; altså nede på gulvet hvor jeg rækker ham små bidder mad, som han så indtager mens han tuller lidt rundt. Eller om det skaber dårlige vaner, og er en glidebane i en forkert retning? Tænker jo, at han ikke har samme fokus på maden, når han laver alt muligt andet på gulvet imens, som hvis han sad i stolen?

Jeg er klar over, at der i hans alder sker alt muligt som skal sanses og opleves, og at han måske derfor har mindre overskud til maden. Amning har han dog stadig overskud til, og søger også tit brystet, hvorfor jeg ved at han ikke nægter mad pga. mæthed.

De bedste hilsener

Nanna - den fortsat trætte mor :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger