Brev:
Opfølgning på besværlig spisning
23. april 2021
Alder:
9 mdr.
Opfølgning på besværlig spisning
Hej Helen,
Jeg skriver som en opfølgning på mit tidligere brev angående vores yngste dreng (dengang 7,5 måneder), som nu fylder 9 måneder om en uge.
Som jeg også har skrevet til dig, blev han kort efter dit svar en del bedre til at spise og også lade sig made med ske - om end lidt begrænset. Vi har ladet ham smage næsten alt hvad vi også spiser både ift. smag, tekstur osv.
Efter en periode hvor det egentlig er gået fint, er han nu pludselig blevet lidt af en udfordring igen. Tænker, at det sikkert også har noget med alderen at gøre, men søger alligevel dit gode råd til hvordan vi kommer videre.
Som det er nu nægter han nu igen at åbne munden for skeen ved alle måltider. Han vil end ikke smage på maden. Han får stadig forskellige slags madvarer i hånden ved siden af (f.eks ristede rugbrødsbjælker eller små rugbrødshapsere med pålæg, kartofler, frikadeller eller andet), og selvom han gerne tager det op og undersøger det, går der ikke meget mere end et minut i stolen før han kaster sig frem og tilbage og græder. Derfor tager jeg ham op for at undgå for mange dårlige situationer ved bordet.
Sætter jeg mig efterfølgende ned på gulvet med lidt mad (ikke skemaden), vil han spøjst nok gerne smage på de forskellige små hapsere. Det føles lidt som om han bare ikke kan acceptere at være "låst fast" i stolen og mades, men har mere travlt med at kravle rundt og undersøge verden mens han så spiser imens.
Mit spørgsmål til dig er, om det er OK, at han i en periode får store dele af sin mad på denne måde; altså nede på gulvet hvor jeg rækker ham små bidder mad, som han så indtager mens han tuller lidt rundt. Eller om det skaber dårlige vaner, og er en glidebane i en forkert retning? Tænker jo, at han ikke har samme fokus på maden, når han laver alt muligt andet på gulvet imens, som hvis han sad i stolen?
Jeg er klar over, at der i hans alder sker alt muligt som skal sanses og opleves, og at han måske derfor har mindre overskud til maden. Amning har han dog stadig overskud til, og søger også tit brystet, hvorfor jeg ved at han ikke nægter mad pga. mæthed.
De bedste hilsener
Nanna - den fortsat trætte mor :-)